lørdag 25. april 2009

Homofil propaganda i fåreklede


Kim Friele drep nok ein gong ytringsfridomen med sine dampande lesbiske innlegg. Og det er i det her høve på sin plass å ta fram ein godbit ifrå filmhistorien, like metaforisk som den er underleg. Eg pratar om filmen Bussen ifrå 1995, - det realistiske dramaet med den framifrå skodespelaren Sandra Bullock, som med sitt prima vett kjempar mot ein skokkjøyrd buss. Historia er som så: Bussen har ei bombe omhyggeleg festa til understellet, og eksplosiva er satt til å gå av dersom bussen aukar hastleiken til over 100 kilometer i timen. Sandra Bullock, godt oppdekt av detektiven Reeves, blir tvunge halde seg under grensa. Og eg spør - er det ikkje slik vi alle føler det? Er ikkje vi i full fart mot ho her fartsgrensa? I ein minneverdig sekvens av filmen snur Sandra Bullock seg mot kamera, bryt den fjerde veggen, og seier: "Er vi ikkje alle i han her bussen, sjølv dykk som sitt heime og ser på?"
Det er mykje sant i det her. Kim Friele har for lengst skutt fart mot grensa, og bomba tikkar lik hjartet til ein ungkalv. I eit intervju med Adresseavisa (13.3.09) sa Kim Friele at ho synast at "alle som var i mot homoekteskap burde døy i ei eller anna trafikkulykke". Det må seiast å vere svært uklokt av Friele å ytre ein slik bastant haldning i spørsmålet om korvidt syndarar skal lefle med ungar. Medan eg skriv det her sitt eg og gret, medan eg ser Bibelens gyldne forskriftar kring fartsgrense. Eg ser det for meg: Friele på Bussen, medan ho stadig tvilar over si tru og forbannar Herren for dei åreknutane som nylig har blomstra i underlivet hennar. Og Bussen skeinar i eit skjebnefullt augenblink til høgre i ein venstresving. Og sjå - Friele fyk ut av frontruta, medan ho kastar ukvemsord til Herren og sitt eige syfilisherja kjød. "Bussen" kan ikkje berre sjåast som eit filmepos, men derimot som ein fullkommen metafor på samfunnet, på verda, på livet.

Til slutt ein metafor: Kim Friele står på sin høge kjepphest, i ein ridderrusting blank som gjenskinnet av Ulmskatedralen, og i horisonten dukkar det nett opp ein anna ridder. Kva er namnet, spør du? Han heitar Bibelen. Og med sitt spjut av rettferd og glitrande omdøme får han lenka ho ned til bakken med kjettingar av gull. Og ifrå den svoveldampande ånden hennar høyrast skrik om frelse, skjønt den svarte ridderen held ikkje selskap for sjela hennar. Og for kvar røyrsle ho gjer med hender og føter strammar kjettinga seg meir fast. Det her kan nærmast samanliknast med ein buss. Sjå for dykk. Ein buss som har ei bombe montert på understellet, og som er satt til å gå av dersom bussen bryt fartsgrensa. Er det her vi vi gå? er det her vi vil kjøyre? Er det her vi vil ende liva våre?

Medan eg skriv det her sitt eg og gret.

P.S. Torunn, - ta med deg gitaren på neste onsdagsmøte (smileteikn). Kva gjorde han hunden på forrige møte? Andletet hans likna eit kart. Eg vil ikkje ha han der neste gong. MVH Børge

3. Mosebok. 8.31."Og Moses sagde til Aron og sønerne hans; - "De skal sjoda kjøtet i døri aat møtetjeldet og eta det attaat brødet som er i vigsle offerkorgi; for so hev Gud sagd med meg: "Aron og sønerne hans skal ete det." hev han sagd.

22 kommentarer:

  1. Filmen var "Speed" ikke "bussen", året var 1994 ikke 1995, "Detektiven" var ingen detektiv, "detektiven" bar ikke navnet Reeves -det var skuespillerens navn- karrakteren var Jack Traven..... Nok om kristnes lettvinte forhold til fakta.

    Kristnes syn på mennesker som ikke er "normale", eller rettere sagt ikke gjør det som ansees som normalt av den kollektive vrangforetillingen, er skammelig! Kristne har en gedigen dobbeltmoral som kommer til uttrykk rett som det er, de siterer og tolker en gammel bok som det passer dem, forbanner alle som tør å tenke selv og leve livet uten dogmen om evig fortapelse om man ikke velger å være guds zombie.

    mvh Terje

    SvarSlett
  2. PS! hastigheten måtte ikke komme under, ikke over som bloggen antyder

    Terje

    SvarSlett
  3. ... og i dag har vi glemt å ta medisinen vår?

    SvarSlett
  4. Dette må da være et skuespill ?

    SvarSlett
  5. Filmen het "Speed" og ikke "Bussen", fartsgrensen var 80km/t (50mph), ikke hundre og det var dersom bussen kjørte *under* denne fartsgrensen den eksploderte og ikke dersom den overgikk den.

    Jeg kan heller ikke huske den scenen der Bullock snur seg og sier "Er vi ikkje alle i han her bussen, sjølv dykk som sitt heime og ser på"?

    Lenge siden jeg har sett den dog, så usikker på siste punkt.

    Dette må være den dårligst gjennomførte paralellen jeg noensinne har lest. Forundrer meg ikke at det er en religiøs person som står bak det hele. Ikke litt engang.

    Lenge mellom hver gang det kommer noe vettugt fra den fronten.

    SvarSlett
  6. 5 kommentarar, 5 sjeler som tørstar etter frelse. Og eg har rom, i mine armer, i min bagasje, i min ånd. Til anonym nr. 1:Eg har ikkje noko dobbelt moral. Min moral er enkel: Følg Herrens ord, og du vil få evig lykke! Til anonym 2: Berre for at du prøvde gjere hån med meg på min eige eigendom skal du brenne, svi og etse sønder i eit badekar av stivna kvikksølv! Herren tar ikkje lett på slike!
    Anonym 3: Vi er alle i eit skodespel, heilt riktig! Og Herren er regissøren vår!
    Anonym 4: Scenen er 1 time og 10 minutt inn i filmen. Eg gret kvar gong eg ser han.
    Og parallell skrivast med to ll'ar på begge frontar...sjå for deg to pålar gjennom hjartet på to ukristna og syndige. På skulen lærte vi å sjå det positive i parallellar.

    Du kan vere lys!
    MVH Børge

    SvarSlett
  7. Steike pine.. Veit ikke helt hva som skjedde her, men det eneste jeg kommer på er at Bibelen sier at "du skal elske din neste som deg selv". Det er ikke din jobb å dømme.. den jobben tilfaller en annen. Lykke til med å være i opposisjon som drar deg lenger vekk fra de du prøver å nå.

    SvarSlett
  8. Wow... Er dette ironi? Rent bortsett fra alle faktafeil angående filmen du henviser til (og de er mange) så er du en forbausende hatefull gammel mann. Åreknuter i underlivet? Hva pokker har det med saken å gjøre? Men så er du jo religiøs da, la oss ikke glemme det. Fakta og rasjonalitet er tross alt fremmedord i enhver debatt som har med slike som deg å gjøre. Kim Friele underbygger ikke ytringsfriheten... hun benytter seg av den. Akkurat som du gjør, og akkurat som jeg gjør nå. Min trøst er at folk som deg er en utdøende rase. Jeg er ferdig med å akseptere all dritt som kommer fra folk som bruker bibelen som en viss kar. Innse at verden har forandra seg, og slutt å være så forferdelig redd for alt som er annerledes enn deg. La meg også si at jeg ikke tørster etter frelse. Kan umulig tørste etter noe som jeg ikke tror på. Og hvis det er slik at du kommer til å henge ut i "himmelen", vil jeg mer enn gjerne havne i helvete. Alt er relativt, skjønner du. En himmel full av folk som deg, ville fortone seg som det motsatte...

    SvarSlett
  9. Kan du også sitere konteksten Kim Frieles kommentar kom i? Jeg har aldri lest dette intervjuet, og finner det dessverre ikke på nettet i farta.

    Og så skjønner jeg ikke det du sier om at det er et spørsmål om "syndarar skal lefle med ungar". Finnes det mennesker som ikke er syndere etter ditt syn?

    SvarSlett
  10. Her er info om filmen "Speed":
    http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_(film)
    Her er litt om "Bussen":
    http://www.filmfront.no/release/3356/Bussen
    Så får jeg..ehemm..håpe vi alle blir "gode busser" og vel forlikte...

    SvarSlett
  11. Hentet fra en annen av hans artikler:

    "Nokon gonger vaknar eg midtveis i natta, svett av kjærleik til mennesket, medan eg jamrar meg over at eg ikkje har skjenka nok av mitt hjartelege vesen til barn og kvinner rundt omkring på kloden. Og minner ifrå fortida seilar att til hamna mi: For nokre år sidan hadde sonen min 10-års bursdag, og eg hadde kjøpt ei utgove av Dante Alighieris ”Guddommelige komedie”, fast bestemt på overraske han til gongs. Og sanneleg vart han forfjamsa der han satt, med govepapiret reve av, og med dei funklande forgylda bokstavane på Dantes hardperma storverk liggande i fanget sitt. Diverre gjekk han av skaftet, stakkars guten, og gjorde skam på Herrens namn medan han hylla boka, med eit foraukande verbalt uttrykk som strengt tatt kun høyrer heime i kyrkje og gudstjenste. Reaksjonen min vart om mogleg noko valdsam. Eg røska boka ut ifrå hendene hans, lempa han opp i lufta etter dei skjøre armane og kauka irettesettelser like inn i andletet hans medan han hang slik og gråt. Deretter stengte eg han inn på kottet med støvsugaren og klutane, medan eg ifrå utsida kommanderte han til å lese dei siste songane frå Dantes Inferno, kor Cassius, Brutus og Judas blir knasa sønder i kjeften på sjølvaste Satan, berre at han no vart tvunge til å erstatte Judas’ namn med sitt eige. Over 30 gonger måtte han lese passasjene før han fikk kome ut igjen, skrekkslagen og søkkblaut av tårar og angstsvette. Men denne tuktinga vart gjort av rein og skjær kjærleik, og da eg tok rundt han etter at han hadde tjent straffa si, var det med ei guddommeleg varme. Orda har aldri vore sannare: Den ein elsker, tukter man. No, i ettertid, kan eg og guten min sitte rundt kaffibordet og flire av hendinga".

    Deretter trekker han paralleller mellom "tuktingen" av eget barn samt kjærligheten som lå bak den og Israels bruk av fosforgranater mot palestinerne.

    Jeg håper denne mannen er en brilliant satiriker, men det hadde ikke forundret meg om han bare var nok en sinnsyk kristen. De er så rape gale mange av dem at det er umulig å skille dem fra parodier.

    Fant ingen ved navn "Børge Tiller Mathiassen" i verken folkeregister eller skattelister, så regner med dette er satire. Heldigvis.

    Brilliant, i såfall; og litt av en lettelse. Mesterlig. Jeg tar av meg hatten :)

    SvarSlett
  12. Terje.

    Nu er det en gang slik at vi ikke vet en -dritt- om hvordan verden ble skapt, ei heller hvordan universet satte igang sin evolusjonsprosess. Videre antar, ihvertfall jeg, at mitt sinn og min ånd, er definitivt ute av denne verden.

    Hvorfor skulle det være urealistisk av meg å tro på Gud når jeg først tillater meg å tro på ikke-fysisk materie?

    SvarSlett
  13. Heisann Børge!

    FOr å kommentere hovedsaken først, så vil jeg si at jeg er totalt overrasket hvor tilbakestående Kim Friele i denne saken er. Hun har åpenbart ikke forstått hensikten med 'fritt ord' prisen. Prisen deles nemlig ut til de som begrunner sitt syn med fyr og flamme, og at de trosser dagens paradigme, det er også derfor hun vant prisen på sytti-tallet ta homorettighetene begynte å få sine rettigheter her i samfunnet. 21 år siden hun vant prisen har hun oppnådd akkurat hva hun ville; det er akseptert, rent "moralsk", av den gjengse person at homofili er OK..

    Dette bekreftes også at en anti-homo person får prisen i år, da premissene for 'fritt ord' er lik den gang som idag. Da er det tillat å spørre meg om 'fritt ord' prisen burde gå til ei som er imot 'det frie ord'.

    Videre så lurer jeg på ditt standpunkt til din nuværende arbeidsgiver - kommunen.

    Hvor er du på spørsmålet om 'kollektivisme, stat og regulær tvang av individer ved skatt, avgift og ord bygget opp trusler om pengetap eller fengsel?

    Hvis du er for;
    hvor forkynner Jesus at slik aktivitet er av det gode?

    Mvh
    Lars V. Bundli

    SvarSlett
  14. "Diverre gjekk han av skaftet, stakkars guten, og gjorde skam på Herrens namn medan han hylla boka, med eit foraukande verbalt uttrykk som strengt tatt kun høyrer heime i kyrkje og gudstjenste. Reaksjonen min vart om mogleg noko valdsam. Eg røska boka ut ifrå hendene hans, lempa han opp i lufta etter dei skjøre armane og kauka irettesettelser like inn i andletet hans medan han hang slik og gråt. Deretter stengte eg han inn på kottet med støvsugaren og klutane, medan eg ifrå utsida kommanderte han til å lese dei siste songane frå Dantes Inferno, kor Cassius, Brutus og Judas blir knasa sønder i kjeften på sjølvaste Satan, berre at han no vart tvunge til å erstatte Judas’ namn med sitt eige. Over 30 gonger måtte han lese passasjene før han fikk kome ut igjen, skrekkslagen og søkkblaut av tårar og angstsvette. Men denne tuktinga vart gjort av rein og skjær kjærleik, og da eg tok rundt han etter at han hadde tjent straffa si, var det med ei guddommeleg varme."

    ??? Jeg får lyst til å ta Herrens navn i vanvare selv, når jeg hører sånn som dette. Jeg håper barnevernet leser dette. For å være helt ærlig blir jeg RASENDE når jeg leser dette. Jeg vokste selv opp i en fundamentalistisk kristen sekt, og kjenner til dette svineriet på kroppen. Desverre finnes det ikke noe helvete, bloggforfatter. For hadde det gjort det, så ville det vært du, du som sitter der så sjølgod og sjølrettferdig og dømmer alle til å brenne i skjærsilden, sjøl om det i Bibelen står klart og tydelig "du skal ikke dømme, for at du ikke sjøl skal bli dømt", som ville havnet der.

    SvarSlett
  15. Til Anonym, som hevder at bloggforfatter tar herrens navn i vanære når han proklamerer familiens rett i å kontrollere sin egen virke..

    Barnevernet er helt sinnsvakt; den hevder at barnet jeg produserte er statens eiendom og det er staten som er mor&far, ikke jeg og min kone. Dette er et motbydelig og vulgært ran midt på da'n. Dessuten ser det ut til at du ikke respekterer din mor&far som idet hele tatt tillot deg eksistere.

    Husker du ikke alle de gangene de skifta bleier på deg? Husker ikke alle de gangene du fikk mat på bordet efter en hard og tung arbeidsdag her i dette søplesamfunnet?

    Hvorfor skal det være mer rett at staten eier våre barn, våre familier, enn at de som er nærmest er kontrollorganet?

    PS; å slå sitt barn er HELT OK.
    Pedagogiske dette, for de som har no' ryggrad og baller igjen, er udelukkende for å vise at VERDEN ER JÆVLA TØFF, OG INGENTING ER GITT GRATIS.. Om du ikke er en reinspikka psykopat som krever andre som slaver..

    SvarSlett
  16. "Prisen deles nemlig ut til de som begrunner sitt syn med fyr og flamme, og at de trosser dagens paradigme".

    I likhet med Tore Tvedt som kanskje er en kandidat for neste års pris?

    SvarSlett
  17. Ærlig talt, skjønner ikke folk at dette er satire? Har den kollektive stråmannoppfattelsen av religiøse mennesker som noen pill råtne mørkemenn virkelig kommet så langt at dere ikke evner å gjennomskue dette makkverket?

    Gud hjelpe oss.

    SvarSlett
  18. Anonym, ja, eksempelvis,
    men jeg vet ikke om han har de beste begrunnelser for sine saker. Det får du ta opp med 'fritt ord'.

    SvarSlett
  19. "Til Anonym, som hevder at bloggforfatter tar herrens navn i vanære når han proklamerer familiens rett i å kontrollere sin egen virke..

    Barnevernet er helt sinnsvakt; den hevder at barnet jeg produserte er statens eiendom og det er staten som er mor&far, ikke jeg og min kone. Dette er et motbydelig og vulgært ran midt på da'n. Dessuten ser det ut til at du ikke respekterer din mor&far som idet hele tatt tillot deg eksistere.

    Husker du ikke alle de gangene de skifta bleier på deg? Husker ikke alle de gangene du fikk mat på bordet efter en hard og tung arbeidsdag her i dette søplesamfunnet?

    Hvorfor skal det være mer rett at staten eier våre barn, våre familier, enn at de som er nærmest er kontrollorganet?

    PS; å slå sitt barn er HELT OK.
    Pedagogiske dette, for de som har no' ryggrad og baller igjen, er udelukkende for å vise at VERDEN ER JÆVLA TØFF, OG INGENTING ER GITT GRATIS.. Om du ikke er en reinspikka psykopat som krever andre som slaver.."

    Det er lenge siden jeg innså at det også er tilgang til internett på lukkede avdelinger. Jeg krysser ihvertfall fingrene for at det er så hva gjelder siterte kommentar ...

    SvarSlett
  20. I og med at navnet Børge Tiller Mathiassen ikke er å finne andre steder enn i denne tullebloggen, og at bloggeren er så ekstrem og vasete, mistenker jeg at han(?) egentlig bare er ute etter å sverte kristne.

    Selv har jeg ikke noe til overs for religion, men jeg synes det er patetisk å gå under falskt flagg for å diskreditere religiøse.

    Konklusjonen min er at bloggeren her, uansett hva dennes drivkraft eller motiv er, ikke vet hva ordet selvrespekt betyr.

    SvarSlett
  21. Jeg deler Børges fascinasjon for Sandra Bullock. Jeg utfordrer Børge til å se Miss Congeniality. Sandra Bullock snur seg også i denne filmen mot kamera, bryter den fjerde veggen og sier noe vist.

    SvarSlett
  22. "historia er som så: Bussen har ei bombe omhyggeleg festa til understellet, og eksplosiva er satt til å gå av dersom bussen aukar hastleiken til over 100 kilometer i timen."

    -Hihi

    SvarSlett