tirsdag 19. mai 2009

Evolusjonsteori og anna vås!


Fyllefanten, opiumsmagnaten og skjøgemishandlaren Charles Darwin utga verket Artene sitt opphav i 1848, kor han i bastante vendingar, utan argument, påstår at Herren ikkje finnast, og at mennesket ikkje har verte skapt av ei guddommeleg kraft, men derimot av aper. Å seie at mennesket, med sin moral, si innsikt, si trong til eit metafysisk verdsbilete, skulle vore skapt av primatar – ja, det fell på sin eige logiske brist. Mennesket er det høgaste av jorda sine skapningar. Så kjem aper og katter, hestar og børstedyr. Hundar ligg ein stad mellom slanger og kampiglar, med sin syndige og fråtsande natur.
No er det ei kjensgjerning at mennesket nettopp har avla fram hundar. Enkelte rasekatter finnast det også. Hester er så og seie eit gedigent avlekonsept. Og venstrehandsarbetet muldyr, som ein helst skulle sett bort i frå, er diverre også eit produkt av den utøylelege kreativiteten vår. Alle desse dyra er det mennesket som har skapt, og antakeleg kan enkelte primater, slik som naseape og skrømtape, også sporast tilbake til mennesket si utrulege skapingsemne. Darwin snur på det her perspektivet, etter at han i 7 år hadde seila rundt på Stillehavet og sådd sine djevelfrø i underlivet på filippinske tenåringsjenter. Han hadde visstnok henta prov på mennesket si byrjing: ”Mennesket vart skapt av aper!” seier han, og overser resolutt den fleire tusen år gamle historien som står nedskrive i Bibelen. Kva for prov har du på det her, spurte folk. ”Treng ein prov da? Sjølv trur eg ikkje på Gud, så…” Det er lett å tru ein har rett, når ein er pumpa full på billig vermut og sydhavssol. Eg skal ikkje røyre det her håplause argumentet noko meir, men eg skal berre stille eit gyldent spørsmål til darwinistane som eg meiner kan sette dei på plass ein gong for alle: Dersom mennesket vart skapt av aper, - kvifor har intelligensen hjå primatane sunke som ein stein etter dette? Det høyrar ikkje heime! Eller for å bruke Darwin sine tanker mot han sjølv: Korleis kan ei ape vere smart nok til å skape eit høgare levende vesen, for så å vandre tilbake i skogen etterpå og leve livet saman med ukristna stammefolk og skorpionar? Da går i så fall utviklinga i feil retning…Tenk litt på det!
No les eg i Dagbladet og VG. Dei har funne ei ”halv ape”, ein ”missing link” som visstnok var ei slags skisse utforma av apene før dei kom fram til sjølve menneskeskapnaden. Dei med eit snev av vett veit at dette er tøv, slik nattkjolen til ei gamal sjukeheimsdame viklar seg kring beina hennar, berre for å tvinge henne hovudstups nedover trappa, - ironisk nok ned til likkjellaren! Skal vi ende som ho her gamle dama?
Darwin tok sjølv til vett mot slutten av livet sitt. I ”Erkjenningar”, som vart skrive same året som han døde, medan han gjekk sjuk, skriv han med skjelvande handskrift: ”Eg har gjort ein feil i kalkulasjonane mine. Når eg byrja skrive historia om evolusjonen, - da var eg så sikker på at apene var forfedra til mennesket. Og eg tenkte at Herren ikkje var noko anna enn eit namn. Eg skreiv namnet hans på små lappar som eg kasta i kakkelomnen. Så spytta eg inn i flammane. Men no – når eg er såpass nært kanten – da ser eg at antakingane mine var farga av ungdommeleg dårskap og eit ekstremt hovmod. Evolusjonsteori er ikkje verdt papiret han er skrive på. Herre, tilgi meg!”

64 kommentarer:

  1. Børge, du velvillige, men tydelige sinnsyke mann...

    KAn du være så vennlig å dele med oss mer syndige mennesker hvordan du fant Jesus?(Også kalt Fjesus)

    Jeg prøver å forstå deg som et mennesket, men har problemer med å se forbi satiren, humoren og sarkasmen.

    Kan du gi oss noen livserfaringer og gode historier?

    SvarSlett
  2. Først av alt, du må aldri slutte å blogge. Sjelden har jeg funnet mer prima lesing enn dette. Bloggene dine inneholder så utrolig mye faktafeil, men det gjør ikke så mye fordi faktafeilene blir overskygget av en total galskap jeg sjelden har sett hos en tekst skriver. Du bruker bilder og sammenlikninger på en helt fantastisk måte, svært kreativt, svært fargerikt og svært sansynligvis en gal manns ralling. Jeg aner bare ikke om jeg skal slå ett slag for homofile, darwinisme eller at jazzpop ikke er djevelens musikk.. Men stå på videre, jeg kommer til å lese bloggen din ofte iallefall, bedre underholdning skal en lete lenge etter.

    MVH
    Joachim Nielsen

    SvarSlett
  3. hehe, nei min gode mann du tar feil her.

    Darwin sa oppga ikke hans verk på dødsengen, det er en myte hans motstandere har laget.
    Forøvring så betyr ikke det noe fordi vitenskaplige teorier går langt forbi opprinnelsen av personen som utviklet de første hypotesene.


    Blir vel feil å si at mennesket er "Skapt" av aper, som det er å si mennesket utviklet fra aper.

    Vi har samme stammfar.

    Og evolusjon har ingen meninger om det finnes overnaturlige guder.


    "Darwin snur på det her perspektivet, etter at han i 7 år hadde seila rundt på Stillehavet og sådd sine djevelfrø i underlivet på filippinske tenåringsjenter"

    HAHA...nei den får jeg la stå, veldig komisk.

    -Tore Slinning

    SvarSlett
  4. Eg er full av gode historiar! For nokre veker sidan var eg utanbys på eit seminar om tysk mellomalderlitteratur, og etter seminaret fann eg det for godt å vandre bortetter holmene og båtplassane. Eg hadde ikkje kome langt før det kom to hundar bort til meg. No er det ikkje noko ukjend sak at eg ikkje liker desse skapningane, så eg byrja kjefte på dei for å få dei bort. Hundane høyrde ikkje, så eg koka opp ein anna plan. Eg tok ein høveleg kjepp, gjekk ut på lengste kaia - som var bratt og sleip, med kantar som gjekk like ned i djubet - og kasta kjeppen slik hundar liker. Den eine av hundane plumpa straks uti, medan den andre vart ståande og sikle lik ein spedalsk. Eg tok difor tak kring bringen på dyret og kasta det ut i bølgane.

    Det pussige er at nokre fotografar bortpå stranda hadde knipsa bileter av handlinga mi. Det vart sak av det, og eg vart innkalt til avhøyr på grunnlag av å ha "mishandla dyr"! No i ettertid kan båe eg og eigaren av dyra flire av den her episoden. Eg prata med han på telefon seinast i formiddag.

    SvarSlett
  5. eeeeeeh... Det er kødd eller?

    SvarSlett
  6. Først trodde jeg dette var en parodi på en kristenfundamentalist og kreasjonist, men så er det altså ekte. Finnes det fremdeles slike uvitende mennesker...... jaJa, ennå et bevis på at evolusjonen ikke nødvendigvis er progressiv. men underholdende er det jo åkke som

    SvarSlett
  7. Du er og blir en skikkelig karakter du Børge... kaste hunder på havet og lignende...

    La meg gjette, hunder er djevelens dyr og noe gud aldri har skapt?

    Hvorfor hater du slike elskverdige og lojale dyr? For jeg må jo påstå at det er mer sinnsykedom i deg enn i halvparten av en av disse bikkjene.

    Forresten, kan du ikke legge ut disse bildene, for dette ønsker jeg virkelig å se. Børge, you made my day! PREACH BROTHER PREACH!

    SvarSlett
  8. Herregud...men det står han er britisk. Mulig faktafeil...http://www.dagbladet.no/2009/05/15/nyheter/utenriks/dyrenes_nyheter/dyremishandling/storbritannia/6235988/

    SvarSlett
  9. Håper VIRKELIG han kødder ja.
    Alt er ikke positivt med ytringsfriheten, noen kunne jo tro på dette tøvet. Å være uenig i evolusjonsteorien er helt greit. Men å komme med så sinnsyke og helt ukorrekte fakta er jo bare fatalt.

    Og det med hundene, hvis det er sant... Ja, da fortjener du å bli kasta uti selv.

    SvarSlett
  10. Joachim Nielsen19. mai 2009 kl. 21:09

    Den hunde historien viser jo bare at du er en mann som sliter litt med å omgås noen av Guds skapninger. Jeg har jo lest dine meninger om både hester og hunder, men synes det er underlig at disse dyrene får lov til å gå rundt på jorden hvis de ikke er Guds skapninger. Er det ikke så at ingenting skjer hvis ikke Gud vil? Men vi higer jo etter flere historier, hva med å fortelle litt om Rwanda? Jeg har vært der selv flere ganger og kjenner landet godt.

    SvarSlett
  11. Haha, morsom artikkel. Enig med kommentaren fra Joachim Nielsen overfor her, men jeg kommer nok ikke til å lese bloggen noe mer..

    SvarSlett
  12. Hehe. Evolusjonsteorien er en fasinerende affære. Tenk å tro på noe sånt.

    Jeg har lyst på et "missing-link" dyr. En katt med fjær, en fugl med tenner eller en fisk med halvt utviklet bein. Hvor finner jeg dem? Eller var det bare denne apen som krommer seg som et mennesket som var et "missing-link" dyr?

    Den dagen jeg ser et dyr som er på vei til å utvikle seg til noe annet, skal jeg tro på Darwin.

    Imens. Ta dere en bolle, Darwin fundamentalister!

    SvarSlett
  13. For et hysterisk innlegg! For det første var Charles Darwin en religiøs mann, han studerte faktisk teologi og skulle bli prest. Og for det andre så mente ikke Darwin at menneskene STAMMET fra apene, men at vi er en "side rase" med apene(akkurat som en gaupe og en katt). "kan ei ape vere smart nok til å skape eit høgare levende vesen, for så å vandre tilbake i skogen etterpå og leve livet saman med ukristna stammefolk og skorpionar?" En ape har altså ikke skapt noe menneske. Vi stammer fra samme opphav, langt, langt tilbake!
    Camilla.

    SvarSlett
  14. Joachim Nielsen19. mai 2009 kl. 21:22

    Det rakna litt for deg når vi fant hundesaken på dagbladet. Jeg var egentlig litt halvveis på vei til å tro at du faktisk mente noe av alt det våset du sa, men det er tydelig nå at du er en kar som leser for mye dagbladet og prøver å få kred og lesere ved å provosere. Du har ett fantastisk språk, men du har null og niks kjenskap til noe av det du skriver om. Du dikter opp sitater, særlig moret jeg med Svabø sitatene du hadde på en av de andre galskap postene dine. Disse var så overdrevet at det er merkelig om hun eller nrk ikke trekker deg for retten. Sansynligvis er du for liten og ubetydelig til at dem gidder. Nei, jeg trodde en stund at jeg kom til å følge bloggen din nøye for å se hvor langt du kunne dra detta her, men når du ikke er flinkere enn å kopiere dagblad saker så tror jeg ikke at jeg gidder mer.

    SvarSlett
  15. Ubetalelig! Nynorsken gir det virkelig en ektra dimensjon. :D

    SvarSlett
  16. HAHA! Det du skriver om Darwin er jo bare tull. Tror han bare har tatt påstandene sine ut i fra løse lufta? Det er feil, min venn. Og hvorfor skulle han ta hensyn til bibelen? Det er ingen historiebok. Det er en bok med historier, basert på menneskers livlige fantasi og mangel på vitenskap. Dessuten er artikkelen i DB om "missing link" med på å understøtte Darwins teori.

    SvarSlett
  17. Joachim Nielsen19. mai 2009 kl. 21:29

    Til Daniel:
    Du er ingen lærd mann skjønner jeg. Du forandrer deg til noe annet akkurat nå, kroppen din bekjemper bakterier og tilpasser seg situasjonen den er i. Det samme gjør alle andre dyr, problemet er bare at dette er en prosess som tar utrolig med tid. Du venter å se noe som skjer over natta og det blir litt feil. Mennesket har knapt nok begynt å sammle informasjon om av som skjer rundt oss og hva som har skjedd. Og fordi vi ikke vet blir vi redde og snur oss til Gud, Allah, Buddah eller Fernando Torres og søker trøst. Mennesket er en relativt ny rase på denne jorden, det var en haug av dyr før oss og det kommer til å være en haug av dyr etter oss. Verken du eller jeg kan gjøre noe med det

    SvarSlett
  18. Joachim Nielsen: Eg var i Butare, som er ein by nokså langt sør i landet. Eg jobba på ein skule der nede, (den katolske Christ Roi-skula) og fekk utruleg god kontakt med lokalbefolkinga. Dei lystra alt eg sa!

    På kveldane kunne eg sitte saman med rektoren Hormisdas og høyre dei gruelege svermane av skokkmøll og djevelmygg som flagra ikring hagen og bortmed Mariaparken. Da kunne eg seie at eg følte ein varme i kroppen, ikkje av tropevarmen i lufta, men av kjærleik til folket. Da flekka rektor Hormisdas dei brune tennene og sa: "Men du er jo frelsaren vår. Sjølvsagt følar du varme. Og kvar og ein av ungane her på skulen ser opp til deg som om du skulle vere Herren sjølv."

    Sist eg prata med han (i januar) fekk eg høyre at nokre av ungdommane hadde hakka laus ei enorm blokk ifrå eit steinbrot like ved, og at dei no var i gang med å lage ein 3 meter høg statue til ære for meg på campusen.

    Eg skal tilbake i byrjinga av november, under avdukinga.

    SvarSlett
  19. JEg må si meg enig med min venn, evelusjonisten Joachim Nielsen her. Han har noen slående poeng Daniel. Det er veldig tydelig at både Daniel og vår alles kjære, elskede og tydelig sinnsyje venn Børge, hoppet av naturfags timene tidlig på 60 tallet en gang. Darwins teorier rundt evolusjonen dreier seg ikke om å få superkrefter eller om måker som får horn, men om mikroskopiske forandringer i livsformer som hjelper til å tilpasse disse til et gitt økosystem. Feks, at mørke mennekser tåler mer varme er et faktum, derfor er urinvånerwene i både Australia og Afrika av denne hudfargen. Små forskjeller som kalles evolusjon.

    Nei gitt, Daniel, du får gå tilbake til pisspotta di og lukte... for det er tydelig at det er noe surt som må rettes opp der.

    SvarSlett
  20. Utrolig at dere ikke skjønner at dette bare er en billig etterligning av herregud.com. Vel - billig og billig, det var morsom lesning dette og!

    SvarSlett
  21. Skulle gjerne sett en referanse på din fantastiske påstand om Darwins skriverier på dødsleiet. Jesus hvisket forresten til gutta boys på golgata at denne "gud" han snakket om egentlig het josef og hadde smelt mora på tjukka utenfor ekteskap. Og at resten egentlig bare var oppspinn.

    SvarSlett
  22. Jeg må bare legge til: Du er uten sidestykke Børge! Takk for at du skaper provokasjon og hets slik at folk kommer seg opp av stolen og diskuterer litt!

    Dette er helt klart noe av det beste og mest kreative for ikke å nevne samfunnsnyttige nettiltaket jeg har sett.

    Børge for ever!

    SvarSlett
  23. Joachim Nielsen19. mai 2009 kl. 21:43

    Butare ja, der er det fint. Ikke så rart at du ikke opplevde noe tropevarme der siden byen ligger på nesten 2000 meter over havet. Ikke trives mygg særlig godt i den høyden heller.. Og en statue av deg? hvorfor det? av all galskapen du har vridd av deg altså :)

    SvarSlett
  24. Haha, dette er det dummeste jeg har lest på lenge. Tusen takk for ukens beste komikk!

    Du må gjerne peke meg i retning kildehenvisningen til bibelen, forresten. Jeg tror den er vanskeligere å oppdrive enn Darwins som kan beskues rett utenfor stuevinduet ditt.

    SvarSlett
  25. Er det kjærleik å demonisere en mann som er død, og ikke kan svare tilbake? En mann som vegret seg i 30 år for å lansere sin teori av hensyn til hans kones dype religiøse tro.
    Forunderlig...

    SvarSlett
  26. Det som skrives i denne bloggen minner om sinnsykdom. Viser hvor farlig religion kan være.

    SvarSlett
  27. Poe's law anyone? --> http://rationalwiki.com/wiki/Poe's_Law

    Helt fantastisk satire forresten, jeg lo så tårene rant! Nynorsken bare hever det et ekstra nivå. ;-)

    SvarSlett
  28. Bra skreve, endelig ein som ikkje er like sinsjuk som dessa evolusjonistane.

    SvarSlett
  29. Haha Børge. Eg mistenk deg for Jan Skrotnes i eiga figur. Til tross for at du skriv på "kuknorsk" som me i sør kallar det, må jeg innrømme at dine skribleriar inneheld mykje gudsherlige skildringar.
    Uansett, eneste "misjon" du har utført, er den berømte stillingen rundtom.
    Thumbs up for festlig og selvironisk innlegg!

    SvarSlett
  30. Heilt utrulig at folk ikkje fattar at dette er spøk og satire. Veldig morsomt skrive!!!

    SvarSlett
  31. Hahahaha.... for noe idioti....

    SvarSlett
  32. Hahaha, "Alle mine innlegg er gjennomsyra av kjærleik" :D :D

    Bloggeren er sprøyte gal, men jammen fantastisk underholdning :D

    SvarSlett
  33. Denne mannen er rent fantastisk. Folk må for all del ikke slutte å bli provosert, halve morroa er jo provokasjonene her.

    Syntes han skal fortelle mer em Butare siden det ligger 2000m over havet og mygg og tropevarme er nærmest ikke eksisterende. ;)

    SvarSlett
  34. sitter nå å ronker til min nye sjeggete homofantasi.. nemlig Børge. Siden du påstår du gjør alt av kjærligheten, ta imot det jeg nå skal gi deg av kjærlighet....

    elsker tullinger....

    SvarSlett
  35. 1 Mos 2:7
    Og Herren Gud formet mannen av jord
    fra marken og blåste livspust inn
    i hans nese, så mannen ble til en
    levende skapning.

    Det som skiller oss fra alt annet er
    at Gud gav oss "liv" på en annen måte.

    Evolusjonsteorien er en forklarings
    modell. For min del er den mindre viktig
    fordi selve "livet" kommer fra Gud.
    Bibelens Gud.

    Kroppen kommer til ett punkt hvor den
    slutter å fungere og da returnerer
    "livet" tilbake til Gud.

    SvarSlett
  36. Fantastisk språk og satire! Dette er den einaste bloggen eg finn verdig å lesa.

    SvarSlett
  37. Før var jeg en evneveik på livets landevei, jeg haltet og stavret meg fremover, uten å vite hvor jeg skulle. Denne bloggen har gitt meg retning, min halte fot er bra igjen, din kjærlighet når ut!

    SvarSlett
  38. "Ein blogg for dei av oss som er glad i mennesket"

    "Fyllefanten, opiumsmagnaten og skjøgemishandlaren Charles Darwin"

    ...finn fem feil. Nestekjærlighet har sin begrensning -- tydeligvis.

    SvarSlett
  39. Hahahaaaa jeg ler meg i småbiter av dette, er du en ekte, seriøs person er det virkelig på tide å søke hjelp

    SvarSlett
  40. "Ein 57 år gamal forhenværande misjonær og kirkemann, som no har fått jobb i kommunen."

    LØGNER! Det finnes ikke en sjel som jobber i kommunen. De er bare ansatt.
    Ellers er jo propagandasvadaet ditt underholdende nok.

    SvarSlett
  41. Fantastisk humoristisk blogg. Jeg håper du bare ikke er så riv ruskende gal som du fremstiler deg som her. Men artig lesestoff.

    Henning B-Lund

    SvarSlett
  42. Berre for å gjere ein ting klart; evolusjonen seier ikkje berre at me stammar frå apane, men at me stammer frå ein stein, som igjen stammer frå ingenting. Akkurat det har eg vanskeleg for å tru på... Liv oppstår ikkje spontant. Dessuten er det for mange mellomledd som manglar mellom oss og alle slag dyr og planter til at eg ser klarer å sjå på evolusjonismen som sannsynlig.

    SvarSlett
  43. håååååkei.....
    Dette var bra. Mere hets av fundamentalister takk :)

    SvarSlett
  44. Henta frå første innlegget (hovudinnlegget): "Fyllefanten, opiumsmagnaten og skjøgemishandlaren Charles Darwin utga verket Artene sitt opphav i 1848"

    Henta frå "Om meg" øvst til høgre: "Alle mine innlegg er gjennomsyra av kjærleik."

    Akkurat.

    SvarSlett
  45. Det siste du sier om at Darwin fant tilbake til kristendommen er falskt. Du har tatt det fra boka "Lady hope story" som _påstår_ at darwin fant kristendommen og avfeide sin egen evolusjonsteori. Dette er avfeid av ungene til darwin. Det siste han sa, var til kona si om at han var at hun måtte alltid huske på hvor god en kone hun hadde vært for ham, hvor gode ungene har vært mot ham og at han ikke er redd døden.
    Og du kommer her og påstår du har nestekjærlighet når denne personen legger frem et livsarbeid som utfordrer visse syn på kristendommen blir omtalt av DEG som en idiot? huff å huff

    SvarSlett
  46. Kjære Børge. Eg heiter Egil og er frå innlandet, og eg har lese det du har skrive; også det du har skrive om deg sjøl.

    Ettersom eg er hedning (agnostiker, for å vere eksakt - eg har ingen bruk for ein gud, same kva den blir kalla), så derfor er eg litt usikker på om eg forstår alt du skriv. Men for det fyrste: Kva for ein definisjon av begrepet "kjærleik" brukar du? Årasaken til at eg spør, er at eg får ikkje det du skriv og måten du omtalar andre menneskje på til å stemma overeins med at "Alle mine innlegg er gjennomsyra av kjærleik".

    Dersom din definisjon er den "kristne", er eg glad eg er hedning, og eg blir styrka i mi oppfatning av at eg ikkje treng nokon gud.

    Ein annan ting er at eg får heller ikkje din definisjon - eller snarare, din bruk av begrepet "kjærleik" til å stemma overeins med den nytestamentlege. Dette undrar meg litt, ettersom du som misjonær truleg må forhalda deg til Jesus og guden som ein kjærleg og "barmhjertig" gud (orsak bokmålsinnblandinga, men i farten fann eg ikkje noko dekkjande nynorskuttrykk). Rettnok kan det stemma med den gamal-testamentlege (ofring av søner m. m.) og med guden som ein "nidkjær" gud (der har vi bokmålet att - vi får skulda det på bokmålsutgåve av bibelen!).

    Ettersom du skriv at du er frå Førde, undrar det meg og storleg at du ikkje skriv betre nynorsk enn du gjer. Til og med autokorrekturen min fanga opp fleire av feila dine (bortsett frå at eg alt hadde sett både dei og ein heil del til). Eg kunne forstått at ein ungdom gjorde desse feila, men ein mann som er like gamal som eg ville helst falla for freistinga til å bruke FORELDA nynorsk-uttrykk. I staden er det feil som ordet "finnast" (feil bøying), som korkje FINST (som er den korrekte nynorske bøyinga) i bokmål, eldre nynorsk eller nyare nynorsk.

    Ved neste høve bør du kanskje (dette er eit velmeint råd):

    1. Lesa korrektur på det du skriv

    2. Søkja råd hjå ein som KAN nynorsk

    3. Lesa "korrektur" på innhaldet (lause påstandar utan dokumentasjon)

    4. Lesa bibelen. Ja, EG har lese den - kvifor trur du eg er hedning?

    Egil Sagsletten
    Vågå

    SvarSlett
  47. Eg ser at eg og har gjort ein grov feil i byrjinga på innlegget mitt: "Ettersom eg er... så derfor er eg..." - forferdeleg.

    Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa

    Egil

    SvarSlett
  48. Eg jobbar i Førde kommune og kan ikkje sei eg kjenner til deg, Børge Tiller Mathiassen. Du får vitja meg på ordførarkontoret når du finn det for godt, så kan vi sjå på karrieremogelegheitane dine.

    SvarSlett
  49. Eg ser forresten ikkje at evolusjon set til sides ein gud. Dersom guden starta Big Bang - og dermed evolusjon - ser eg ikkje nokor motsetning mellom gud og evolusjon. Men Børge - det spørs om du ikkje skulle skaffe deg betre greie på hestar og hundar - dette har du heller ikkje noko særleg greie på, har du vel?

    Egil

    SvarSlett
  50. Det var forresten eg som skreiv kommentaren som slutta med "Akkurat" og.

    Egil

    SvarSlett
  51. For en fantastisk blogg. Jeg gratulerer deg du som måtte stå bak den underlige dekknavnet Børge Tiller Mathiassen. Det er ikke spesielt vanskelig å se igjennom det du skriver, ironien er kanskje ikke sylskarp men du gjør noe som er snedig; du tar tak i situasjoner og betente temaer og vrir og vrenger så infernalsk på det at det knapt kan kjennes igjen. Og folk lar seg provosere, meningshysteriet får fullt utløp og folk formelig sitrer av indignasjon i datastolen. Jeg vet ikke om det er bevisst, men jeg ser på denne bloggen som et underlig sleivspark til både de som faktisk underholder slike meninger som du ytrer men også til de som lar seg fornærme uten egentlig å tenke over hva de leser.
    Denne bloggen skal i alle fall jeg følge.

    Thomas

    SvarSlett
  52. Flotte greier, Børge (om eg tør bruke slik et verdslig, nærast jazza uttrykk). Ja, at dei kan tru slikt vås, at ein gjeng med apar skulle ha skapt menneska, det er nett so eg gret når eg tenkjer på dei, stakkars, ugudelege menneske, at dei ikkje kan lata Herren komma inn i deira sjæl og opplysa dei. Eg tykjer det er flott, Børge, at ein som du, eit fornuftens fyrtårn, er viljug til å opplysa dei og flytta dei nærare lyset. Som desse hedningane, mohammedanarane, seier: "Om ikkje fjellet kan komme til Mohammed, da må Mohammed komma til fjellet". Dette skal vi klare, Børge - saman.
    Herren lyse over deg.
    Øyvind

    SvarSlett
  53. Jeg må - om enn motstridende - innrømme at jeg var en smule usikker her - helt til jeg så nærmere på bildet. Og så har jeg skifta målform.

    Egil

    SvarSlett
  54. SKULLE VÆRT SKUDDPREMIE PÅ DEG, GITT!

    SvarSlett
  55. Ein treng ikkje vere anonym for å gje drapstruslar! Kom igjen no! Namn!

    SvarSlett
  56. Joachim Nielsen21. mai 2009 kl. 01:04

    Være snille nå da, Børge skriver noen rå tekster :)

    SvarSlett
  57. Hadde gud ikke vært fantasi hadde ikke MANN hadt brystvorter. så enkelt er det

    SvarSlett
  58. Børges tekster er så desillusjonert at han mest sannsynlig kødder (eller er fra en isolert bygd innante vestnorge og hjernevasket av et bedehusmiljø som fornekter den moderne vitenskapens konsensus lære). Vegar må egentlig bare se til å lese seg litt opp før han kommenterer evolusjonsprosessen (som ikke lenger er teori, men fact, hadde du fulgt med i timen). Begynn med å lese om the human genomene project.

    SvarSlett
  59. Jeg gjorde den artige vri å lese KOMMENTARENE først, før jeg leste innlegget.

    Må si jeg ble overrasket da j leste innlegget ditt Børge! Dette var jo fantastisk... Om det er seriøst eller om det er ironi over ironien spiller egentlig ikke noen rolle.

    At det er vanskelig å tolke hva du egentlig mener, gjør det enda bedre og mer spennende.

    Jeg holder en knapp på at det er ironi/satire over parodier på såkalte kritne fundamentalister. Altså en ironi over ironien...

    Når det gjeder hvorvidt Darwinisme/ evolusjon er så sikker som ateist-fundamentalistene skal ha det til, skal man ikke ha mange vekttallene i psykologi for å skjønne. Det holder å lese reaksjonene her..

    Så til ateist-fundamentalistene vil jeg gi et godt råd:

    Se til Kåre Norum: Lær av han hvordan man IKKE bør opptre når det man har trodd på hele livet viser seg å kanskje ikke holde vann.

    Kristofer

    SvarSlett
  60. haha you make my day børge! =D
    trenger flere personer som deg i verden, slik at de som fortsatt tviler ser at religion suger hunden min sin balle!

    SvarSlett
  61. Når man vet at man skal dø så hadde nokk de fleste bestemt seg for å tro på en religion.

    Frykt kan gøre mye rart...

    SvarSlett
  62. Helt enig! Hvis evolusjonsteorien er sann, hvorfor har vi ikke fått superkrefter ennå? Hvorfor ser vi ikke noe til den såkalte evolusjonen lenger? Har du noen gang våkna opp og funnet en intelligent mygg sittende i vinduskarmen og sitere Goethe? NEI!

    Hvis folk bare kunne få inn i knollen at det bare er EN bok det er verdt å lese! Beviset på det er så enkelt at et barn kunne skjønne det: Hvis Gud fins, så ville han skapt bibelen, og da ville alt som stod der være sant. Siden vi har bibelen, må gud ha skapt den, og alt som står der er derfor sant (FOR EKSEMPEL at gud fins!). Punktum.

    SvarSlett